Złamanie – cz.3

Objawami złamania są: nagły ból, nasilający się przy każdej próbie wykonywania ruchów czynnych i biernych w sąsiednich stawach (często poprzedzony wyraźnie słyszalnym głośnym trzaskiem), zatarcie obrysów i zaburzenie osi kończyny, jej skrócenie, obrzęk, wylewy krwawe podskórne, bolesność dotykowa i wzmożone ucieplenie oraz ruchomość patologiczna w miejscu zadziałania urazu lub w jego sąsiedztwie, zniesienie lub ograniczenie ruchów czynnych w sąsiednich stawach.

W każdym przypadku obowiązuje zbadanie tętna i unerwienia na obwodzie uszkodzonej kończyny oraz uzupełnienie badania klinicznego zdjęciami radiologicznymi w co najmniej dwóch projekcjach; umożliwiają one wgląd w szczegóły złamania i stanowią ważny dokument sądowo-lekarski.

Ostateczny wynik postępowania leczniczego w złamaniach jedynie w części zależy od siły i rozległości urazu. Na równi, a być może i bardziej istotne znaczenie mają wszystkie czynności przedlekarskie i lekarskie, podejmowane dla udzielenia poszkodowanemu pomocy.

W pierwszym etapie leczenia, już na miejscu wypadku, należy ustalić wstępne rozpoznanie i udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy, czyli zapewnić właściwe warunki krążeniowo-oddechowe, prowadzić walkę z bólem i tymczasowo unieruchomić kończynę lub kręgosłup. Następnie zapewnić szybki, bezpieczny i prawidłowy transport do odpowiedniego zakładu leczniczego, o ile to tylko możliwe karetką sanitarną a nie przygodnym pojazdem. Pacjenta należy zawsze przewozić w unieruchomieniu. Chroni ono chorego przed dodatkowymi urazami, zapobiega powstawaniu lub pogłębianiu wstrząsu pourazowego i obniża poziom dolegliwości bólowych. W tym celu, w urazach kończyn, stosuje się szyny mechaniczne (Kramera, Thomasa, Diterichsa), pneumatyczne lub podciśnieniowe, albo nawet proste pomoce takie jak chusty trójkątne czy opaski elastyczne. W transporcie poszkodowanych ze złamaniami kręgosłupa stosuje się materace podciśnieniowe bądź doraźnie improwizowane szyny z różnych przedmiotów.

W oddziale specjalistycznym należy wyprowadzić pacjenta ze wstrząsu urazowego (jeśli to konieczne), ustalić ostateczne rozpoznanie, a następnie przystąpić do bezpośredniego leczenia złamanej kości.