Złamania nadkłykciowe

Do tego typu uszkodzeń należą złamania w obrębie 8-10 cm ponad kłykciem kości udowej. Najczęstszym mechanizmem urazu jest bezpośrednie działanie znacznej siły na okolicę podkolanową, jak to ma miejsce w wypadkach motocyklowych lub z urazu pośredniego u ludzi w wieku podeszłym ze starczym zrzeszotowieniem kości, którzy doznali upadku z wysokości na zgięte kolano.

Przeważnie linia złamania przebiega od góry i tyłu do dołu i ku przodowi. Odłam obwodowy wskutek pociągania przez mięsień brzuchaty łydki przemieszcza się i obraca ku tyłowi. Stwarza to niebezpieczeństwo ucisku lub skaleczenia leżącej w pobliżu tętnicy podkolanowej oraz uszkodzenia nerwu piszczelowego. Dlatego zawsze trzeba zbadać tętno i czucie na obwodzie kończyny oraz ruchy palców i stopy. Objawami klinicznymi są: ból, rozległy krwiak śródstawowy i ograniczenie czynności kończyny.

Metody leczenia: 1/Po uzyskaniu nastawienia odłamów zakłada się opatrunek gipsowy na około 10-12 tygodni, 2/ leczenie czynnościowe polega na założeniu wyciągu szkieletowego /za guzowatość kości piszczelowej/ obciążonego 1/7 ciężaru ciała chorego. Kończynę układamy na szynie Grucy w pozycji zgięcia stawu biodrowego pod kątem 45° rozpoczynając najpierw ćwiczenia bierne, a potem czynne, 3/ leczenie operacyjne – zespolenie złamania mocnymi płytami metalowymi i śrubami.

Powikłania. Z wczesnych na najbardziej niebezpieczne należy z uznać uszkodzenie tętnicy podkolanowej a z późniejszych -przykurcz wyprostny kolana w wyniku wciągnięcia w bliznę kostną mięśnia czworogłowego uda.