Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa

Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (z.z.s.k) – (spondylitis ankylopoetica) jest chorobą przewlekłą o nieznanej etiologii, charakteryzującą się zmianami w obrębie stawów krzyżowo-biodrowych i w drobnych stawach kręgosłupa. Dochodzi do kostnienia pierścienia włóknistego krążków międzykręgowych i więzadeł podłużnych co doprowadza do całkowitego usztywnienia kręgosłupa we wszystkich odcinkach. Choroba występuje wielokrotnie częściej u mężczyzn w wieku 20-40 lat i objawia się bólami okolicy krzyżowo-biodrowej, ograniczeniem ruchomości klatki piersiowej i pogłębieniem kyfozy piersiowej, czasami obejmuje stawy biodrowe i kolanowe, co upośledza chodzenie.

Radiologicznie najwcześniej dostrzega się symetryczne zmiany w stawach krzyżowo-biodrowych w postaci zatarcia i zwężenia szczeliny stawowej, sklerotyzację w tkance kostnej podchrzęstnej i uogólnioną osteoporozę kości miednicy. W okresie zaawansowanym choroby kręgosłup przypomina obraz kija bambusowego.

Leczenie polega na stosowaniu środków farmakologicznych i rehabilitacji celem której jest zachowanie maksymalnej ruchomości stawów, utrzymanie wyprostowanego kręgosłupa i pozycji czynnościowej kończyn. Osiąga się to drogą codziennych ćwiczeń. W zesztywnieniach w wadliwym ustawieniu kręgosłupa i kończyn stosuje się leczenie operacyjne – osteotomie, artroplastyki.