Wrodzona dysplazja stawu biodrowego – cz.2

W leczeniu wrodzonej dysplazji stawu biodrowego podstawowe znaczenie posiada profilaktyka, wczesne wykrywanie oraz jak najwcześniejsze rozpoczęcie leczenia. Rozpoznanie dysplazji w pierwszych tygodniach życia dziecka, kiedy istnieje największa zdolność modelowania dys-plastycznej panewki pod wpływem czynników zewnętrznych posiada podstawowe znaczenie.

W okresie noworodkowym najbardziej charakterystycznymi objawami klinicznymi dysplazji są: objaw przeskakiwania Ortolaniego, objaw wyważania Barlowa oraz ograniczonego odwodzenia. Objaw przeskakiwania i wyważania świadczą o zaburzeniu zwartości stawu i są następstwem zwiększonej wiotkości torebki stawowej. Objawy te mogą zanikać w tydzień po porodzie, choć z reguły utrzymują się do 6 tygodnia życia dziecka.

Badanie dziecka przeprowadza się na twardym stole w pozycji leżącej na plecach z kończynami ustawionymi w zgięciu do kąta prostego w stawie biodrowym i kolanowym. Badający nachwytem obejmuje od przodu okolicę kolana tak, aby kciuki znajdowały się po stronie wewnętrznej ud, a pozostałe palce po stronie zewnętrznej. Wywierając umiarkowany ucisk wzdłuż długiej osi uda i jednocześnie lekko przywodząc udo doprowadzamy do wyważenia głowy kości udowej z panewki (objaw wyważania Barlowa). Z takiej pozycji odwodząc udo i jednocześnie podpychając okolicę krętarzową palcami ku górze następuje wstawienie głowy kości udowej do panewki, co z reguły odbywa się ze słyszalnym i wyczuwalnym przeskoczeniem (objaw przeskakiwania Ortolaniego).

Mniejsze znaczenie diagnostyczne posiadają inne objawy kliniczne jak: zmniejszona ruchliwość kończyny, nierówność fałdów pośladkowych oraz nadmierna rotacja wewnętrzna uda. Objawy te traktowane są jako naprowadzające.

W okresie niemowlęcym zanikają objawy Ortolaniego oraz Barlowa, ale pozostałe objawy jak: ograniczenie odwodzenia, asymetria fałdów pośladkowych i nadmierna rotacja wewnętrzna ud utrzymują się przez cały okres trwania dysplazji.