Samoistna martwica głowy kości udowej

Samoistna martwica głowy kości udowej – jest to choroba o niewyjaśnionej etiologii. Najwięcej zwolenników posiada teoria zatorowa. Choroba pojawia się częściej u mężczyzn niż u kobiet, głównie między 30 a 50 rokiem życia, najczęściej obustronnie. Pierwszymi objawami są ból promieniujący do pośladka lub do uda oraz ograniczenia ruchów w stawie biodrowym. Ból nasila się podczas stania i chodzenia i maleje po wypoczynku. Długotrwała choroba prowadzi do powstania przykurczu w stawie biodrowym.

Obraz radiologiczny przedstawia w miejscu największego obciążania w górno-wewnętrznej części głowy kości udowej wzmożone wysycenie i osteoporozę w bliższym końcu kości udowej. W późniejszych okresach choroby widoczne są martwaki. Częściej od samoistnej martwicy głowy kości udowej spotyka się martwicę po przebytym złamaniu szyjki kości udowej lub urazowym zwichnięciu stawu biodrowego, powikłanych uszkodzeniem naczyń krwionośnych wewnątrzstawowych, przebiegających w maziówkowych fałdach torebki do głowy kości udowej. Martwicę głowy kości udowej może wywołać także długotrwałe leczenie sterydami.

Leczenie polega na stosowaniu odciążenia stawu za pomocą wyciągów, aparatów ortopedycznych lub stosowaniu osteotomii kości udowej. W przypadkach przebiegających z zaawansowanymi zmianami zwyrodnieniowymi w leczeniu stosuje się alloplastykę stawu biodrowego.