Ostre krwiopochodne zapalenie kości – cz.2

Ostre krwiopochodne zapalenie kości u dorosłych występuje rzadko. W związku z ponownym połączeniem układu naczyniowego nasadowego z trzonowo-przynasadowym proces zajmuje nie tylko całą kość, ale również i stawy. Osadzanie się kolonii bakteryjnych w naczyniach tkanki kostnej zapoczątkowuje proces zapalny. Powstają obrzęki, zakrzepowe zapalenie naczyń i martwica tkanek w obszarze pozbawionym unaczynienia. Wytworzone nacieki leukocytarne pod wpływem bakterii i ich toksyn ulegają zniszczeniu. Wydzielone produkty proteolityczne rozpuszczają obumarłe tkanki miękkie, resztki bakterii i leukocytów. W następstwie rozszerzania się procesu zapalnego i obumierania coraz to większych obszarów tkanki kostnej powstają ogniska ropne. Ropa w istocie gąbczastej rozprzestrzeniając się wzdłuż kanału szpikowego przerywa od wewnątrz unaczynienie kości. Kość pozbawiona ukrwienia i otoczona ropą obumiera. Pod wpływem działania osteoklastów i enzymów proteolitycznych martwe beleczki kostne zostają oddzielone od tkanki żywej. Tworzenie się martwaków trwa 3-12 tygodni. W wyniku procesów reparacyjnych nowo wytworzone komórki kostne, otaczając obumarłe beleczki, tworzą otoczkę zwaną trumienką. Powstają również nawarstwienia okostnowe. Rozprzestrzenianie się ropnia przez kanały kostne i Volkmanna pod okostną uszkadza ukrwienie zewnętrznej warstwy korowej kości. W ten sposób powstaje martwak w całym trzonie lub jego części. Po przebiciu przez ropę okostnej, w otaczających tkankach miękkich powstaje ropień. Ostre krwiopochodne zapalenie kości przechodzi z wolna w postać przewlekłą charakteryzującą się okresami uspokojenia i zaostrzenia.