Nowotwory i zmiany nowotworopochodne – cz.2

Na ogół do 5 roku życia nowotwory złośliwe nie występują, a w wieku 5-10 lat zdarzają się rzadko. Zapadalność na chorobę nowotworową wzrasta w wieku szkolnym i młodzieńczym; jej szczyt przypada między 20 a 40 rokiem życia. W wieku podeszłym częściej niż ogniska pierwotne występują przerzuty nowotworowe do układu kostno-stawowego.

Początek choroby nowotworowej jest na ogół trudny do ustalenia Zwykle chorzy wiążą wystąpienie pierwszych objawów z następstwami przebytego urazu i od tego momentu opisują swoje dolegliwości; jednakże starannie formułowane pytania lekarskiego wywiadu zazwyczaj umożliwiają uchwycenie objawów chorobowych z okresu jeszcze sprzed urazu.

Dokładne pytania powinny dotyczyć głównych objawów guzów kości tj. bólów, obrzęków, zniekształceń zarysów ciała, zaburzeń ruchów i ewentualnego narażenia bądź uszkodzeń zawodowych. Ocena kliniczna musi objąć staranne badanie dotykiem okolicy domniemanego guza, porównawcze określenie obwodów kończyn i ciepłoty powierzchniowej skóry, badanie zakresu ruchów we wszystkich stawach i badanie odruchów.

W nowotworach złośliwych z objawów ogólnych dominują: szybkie męczenie się, osłabienie, znużenie, ubytek wagi ciała w stosunkowo krótkim czasie, okresowe zwyżki ciepłoty ciała. Na uwagę zasługuje stopniowe pogarszanie się stanu ogólnego pacjenta. Jednocześnie narastają objawy miejscowe pod postadą uporczywych-dolegliwości bólowych, również nocnych, nie ustępujących po unieruchomieniu i stosowaniu środków farmakologicznych.