Choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych

Choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych (gonarthrosis) jest jedną z najczęstszych chorób kończyn dolnych po 60 roku życia. Czynnikami usposabiającymi są niewyrównane wady statyczne, praca w pozycji stojącej, urazy kończyn. Obserwuje się częściej szpotawe niż koślawe ustawienie kolan. Patogenetycznie rozróżniamy dwa mechanizmy rozwoju zmian zwyrodnieniowo-wytwórczych w stawach kolanowych:

– konflikt udowo-piszczelowy, gdy kłykcie kości udowej nierównomiernie obciążają górną nasadę piszczeli w wyniku zaburzeń statyki (koślawość, szpotawość);

– konflikt rzepkowo-udowy spowodowany niedopasowaniem anatomicznym rzepki do powierzchni stawowej kości udowej; w czasie napinania aparatu wyprostnego kolana powierzchnia stawowa rzepki trze o przednio dolną powierzchnię stawową kości udowej a mięsień czworogłowy uda jest silnie napięty.

Konflikt udowo-piszczelowy powoduje bóle przy dłuższym staniu i chodzeniu. Sprzyja zablokowaniu stawu wskutek zaklinowania się oderwanego fragmentu chrząstki stawowej lub łąkotki i doprowadza do odczynu zapalnego z wysiękiem w stawie.

Konflikt rzepkowo-udowy sprawia, że chory odczuwa ból przy wstawaniu z pozycji siedzącej, chodzeniu po schodach i wykonywaniu przysiadów. W stawie kolanowym w początkowym okresie dominuje ból w miejscu przeciążenia, pogrubienie stawu i ograniczenie ruchów, później pojawia się przykurcz zgięciowy.