Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa

Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa – zmiany mogą dotyczyć głównie połączeń międzytrzonowych i krążków międzykręgowych (spondylosis) jak i właściwych stawów międzykręgowych (spondyloarthrosis). Zmiany zwyrodnieniowe połączeń międzytrzonowych występują częściej i obejmują zwykle najbardziej ruchome części kręgosłupa (szyjną i lędźwiową) i są jedną z przyczyn zespołów bólowych kręgosłupa.

Przyczyną bólów w przypadku zmian zwyrodnieniowych są zmiany wsteczne krążków międzykręgowych powodujące zmniejszenie przestrzeni między kręgami, wgłobienie krążków w trzony kręgów, pęknięcie pierścienia włóknistego i wypadnięcie krążka. Dolegliwości bólowe mogą występować też w wadach wrodzonych dolnej części kręgosłupa lędźwiowego (krąg przejściowy, kręgozmyk, blok kręgowy), w bocznym skrzywieniu kręgosłupa oraz nadmiernej lordozie lędźwiowej.

Wyróżniamy zespoły bólowe lędźwiowo-krzyżowy, szyjno-głowowy oraz szyjno-ramienny.

Najczęstszą postacią bólów lędźwiowo-krzyżowych jest postrzał (lumbago) i rwa kulszowa (ischialgia).

Silny ból okolicy lędźwiowej nasilający się przy kaszlu, kichaniu prowadzi do usztywnienia tej okolicy i żywej bolesności przy próbie zmiany pozycji ciała. Przedmiotowo stwierdza się odruchowe wzmożenie napięcia mięśni lędźwiowych, bolesność uciskową okolicy przykręgowej, zniesienie fizjologicznej lordozy lędźwiowej, skrzywienie odruchowe kręgosłupa z ograniczeniem jego ruchomości. Mogą współistnieć objawy neurologiczne.

Zespół szyjno-głowowy zwany też migreną szyjną występuje w przypadku nasilonych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego ze zwężeniem otworów międzykręgowych. W obrazie klinicznym dominują stałe lub napadowe bóle unieruchamiające szyję, głowę, promieniujące do okolicy potylicznej.

Przyczyną objawów zespołu szyjno-ramiennego, w którym dominuje ból okolicy ramienno-łopatkowej jest uszkodzenie szyjnych korzeni nerwowych na skutek ucisku tej części kręgosłupa. Bóle promieniują do przedramienia, mają charakter piekący, mrowiący z współistniejącymi zaburzeniami powierzchniowego czucia i zanikami mięśniowymi.