Badanie ortopedyczne – cz.2

W wadach wrodzonych należy ustalić: występowanie rodzinne, wpływ czynników szkodliwych w pierwszych miesiącach ciąży (alkoholizm, nikotynizm, kiła, zatrucie, infekcje, promieniowanie, konflikt serologiczny), szczegóły porodu, rozwoju fizycznego i psychicznego.

W wadach statycznych i zespołach przeciążeniowych ma znaczenie tryb życia, rodzaj wykonywanego zajęcia i uprawianego sportu.

W jałowych martwicach kości bierze się pod uwagę wiek zachorowania, uraz, powtarzające się mikrourazy i przyjmowanie kortyko-steroidów.

W zapaleniach kości i stawów trzeba uwzględnić charakter choroby -nagły bądź powolny, objawy poprzedzające (dreszcze, gorączka, ból), źródło infekcji (zapalenie płuc, gardła, zatok, skóry, u noworodków zapalenie ucha, pępka, biegunki).

W chorobach zwyrodnieniowych stawów ustala się czynniki sprzyjające ich powstawaniu, jak: zaburzenia statyczno – dynamiczne, przebyte choroby i urazy stawów.

W urazach pytamy o okoliczności wypadku (data, godzina, miejsce i mechanizm urazu), ustalamy stopień świadomości, rodzaj udzielonej pierwszej pomocy i zastosowane unieruchomienie, podane leki, transport i dotychczasowe leczenie.

Badanie przedmiotowe składa się z badania ogólnego obejmującego stan chorego (wygląd, wzrost, waga, budowa, proporcje ciała, odżywienie, skóra, węzły chłonne, jama ustna, układ krążenia i oddechowy, jama brzuszna, układ nerwowy) oraz badania narządów ruchu. Do badania pacjent powinien być całkowicie rozebrany.

Separator image Posted in Badanie.