Badanie kończyn dolnych – cz.2

Pomiary obwodów kończyn dolnych wykonuje się symetrycznie: na wysokości krętarza większego, 10 i 20 cm nad rzepką nad stawem kolanowym, w najgrubszym miejscu goleni, nad kostkami, na wysokości stawu poprzecznego stępu i głów kości śródstopia.

W stawie biodrowym odbywają się ruchy: zgięcie 120-140°, przeprost 15-20°, odwodzenie 30-45°, przywodzenie 20-30° (przy zgiętym udzie odwodzenie 80° a przywodzenie 20°), a obrót do wewnątrz 30° i na zewnątrz 45-50° (ryc.13).

W stawie kolanowym zgięcie wynosi 130-150°, przeprost 10°. Przy zgiętym stawie kolanowym można wykonać ruchy obrotowe do wewnątrz i na zewnątrz po 40° (wykorzystujemy je przy badaniu uszkodzonej łąkotki) oraz są zaznaczone ruchy odwodzenia i przywodzenia. Przy wyprostowanym kolanie powyższe ruchy są zawsze patologiczne i występują w wyniku uszkodzenia więzadeł pobocznych kolana.

Przy uszkodzeniu więzadeł krzyżowych występują ruchy patologiczne w stawie kolanowym w płaszczyźnie strzałkowej: dodatni objaw szufladkowy przedni – świadczy o uszkodzeniu więzadła krzyżowego przedniego, a dodatni objaw szufladkowy tylny o uszkodzeniu więzadła krzyżowego tylnego. Objawy te bada się przy zgiętym kolanie pod kątem prostym. W prawidłowym stawie kolanowym nie można przesunąć goleni ku przodowi ani ku tyłowi – objawy szufladkowe są ujemne.

Separator image Posted in Badanie.